Antyspam
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY
R E K L A M A

Większa ochrona i przywileje dla pracowników tymczasowych

ponad rok temu    25.07.2017
Anna Konieczna
komentarzy 1 ocen 0 / 0%
A A A
 fot. Fotolia.pl

Zasiłek macierzyński dla pracownic wykonujących pracę tymczasową, ewidencjonowanie osób, zmiany w sposobie obliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy - to tylko niektóre ze zmian wprowadzonych do ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Wejście w życie nowych regulacji podzielona na dwa etapy. Pierwszy wszedł w życie 1 czerwca tego roku. Wprowadzenie drugiego zaplanowano na 1 stycznia 2018 roku.

Zatrudnienie tymczasowe jest przez pracodawców coraz częściej nadużywane. Na tego typu umowach, z tygodniowym okresem wypowiedzenia, niektóre agencje utrzymują pracowników na tych zasadach przez lata. Właściciele firm coraz częściej korzystają z takich pracowników. Uważają, że taka forma pracy jest bardziej elastyczna i mniej obciążająca finansowo. W rezultacie rośnie liczba agencji pracy tymczasowej. Jednocześnie coraz częściej pojawiają się informacje o nadużywaniu tej formy zatrudnienia oraz nieprzestrzeganiu praw pracowników tymczasowych. Dlatego ministerstwo przygotowało pakiet rozwiązań służących uporządkowaniu rynku pracy tymczasowej oraz zabezpieczeniu interesów i praw zatrudnianych w ten sposób pracowników.

Co się zmieniło od czerwca tego roku?
Do tej pory pracodawca mógł zatrudniać pracownika tymczasowego przez 18 miesięcy w ciągu kolejnych 36 miesięcy. Jednak agencje zatrudnienia obchodziły ten przepis - ta sama osoba była kierowana do pracy przez różne „zaprzyjaźnione” i do tego celu mnożone agencje, tylko dlatego, że „tymczasowo” można było zatrudniać przez kolejne lata. Od 1 czerwca możliwy okres tymczasowego zatrudnienia przez 18 miesięcy w ciągu 36 miesięcy obowiązuje niezależnie od liczby agencji, które kierują pracownika do pracy. Pracodawcy nie mogą go przekroczyć niezależnie od typu podpisanej umowy - liczą się zarówno umowy cywilnoprawne, jak i umowy o pracę tymczasową.

Nowe przepisy uszczegóławiają listę prac, których nie można powierzać pracownikom tymczasowym. Chodzi o wykonywanie tego samego rodzaju pracy, jaką przez ostatnie 3 miesiące wykonywał pracownik zatrudniony na stałe, a który został zwolniony nie z jego winy. Taka praca też nie może być wykonywana w każdym innym miejscu należącym do pracodawcy.

W nowych regulacjach zaproponowano także rozwiązanie, które umożliwia agencji pracy tymczasowej ustalenie prawidłowego wynagrodzenia pracownika tymczasowego. Pracodawca musi bowiem przedstawiać agencji do wglądu - na jej wniosek - treść regulacji wewnętrznych, dotyczących wynagradzania pracowników oraz przekazywać jej informacje o zmianach w zasadach tych wynagrodzeń pracowników.

Poza tym agencja pracy tymczasowej musi informować na piśmie -przed zawarciem umowy o pracę z osobą zatrudnioną tymczasowo - o treści uzgodnień między agencją a pracodawcą.

Zobowiązano także agencje pracy tymczasowej do przekazywania pracownikom tymczasowym informacji umożliwiających nawiązanie bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami agencji.

Nowe przepisy wprowadzają również większą ochronę pracownic w ciąży wykonujących pracę tymczasową. Ich umowy będą przedłużać się do dnia porodu, jeżeli miałoby dojść do ich rozwiązania po upływie trzeciego miesiąca ciąży. Dzięki temu pracownica otrzyma po porodzie zasiłek macierzyński.

Pracodawca musi prowadzić ewidencję osób wykonujących pracę tymczasową na podstawie umów o pracę oraz na podstawie umów prawa cywilnego. Rozwiązanie to istotnie ułatwia kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących limitów czasowych korzystania z pracy tymczasowej oraz podejmowanie skutecznych kontroli przez inspektorów pracy.

Zmiany w przepisach o zatrudnieniu tymczasowym wprowadzają również oddzielne zasady obliczania wynagrodzenia urlopowego i ekwiwalentu. Nie wprowadzają natomiast zmian w zasadach nabywania przez pracownika zatrudnionego tymczasowo prawa do urlopu wypoczynkowego.

Co się zmieni w 2018 roku?
Będą też zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia - wejdą w życie 1 stycznia 2018 roku. Mają na celu walkę z agencjami-krzakami, które rejestrują się w wirtualnych biurach, a potem nie regulują zobowiązań i znikają. Z tego powodu przywrócony zostanie obowiązek posiadania lokalu przez agencję, dzięki czemu inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy nie będą, jak do tej pory zderzali się ze skrytką pocztową wirtualnego biura.

Do tego marszałkowie województw będą zobowiązani raz na trzy miesiące sprawdzać, czy agencje nie zalegają z opłacaniem obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne za pracowników tymczasowych, a także czy nie mają zaległości w płatnościach na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.
Oprac. (ann)

Około 6 tysięcy agencji zatrudnienia działało w Polsce w 2015 roku
433 tysięcy pracowników tymczasowych było w Polsce w 2010 roku
559 tysięcy - w 2013 roku
708 tysięcy - w 2015 roku
(według danych Polskiego Forum HR)
 -------------------------------------------------------------------------------------
Praca tymczasowa to specyficzna forma zatrudnienia zawierana między trzema podmiotami - pracownikiem, pracodawcą i agencją pracy tymczasowej. Jej specyfika polega na tym, że pracownik jest formalnie zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej. Ta kieruje go do pracy u pracodawcy, z którym podpisała umowę o współpracy. Czas zatrudnienia takiego pracownika wynosi nie więcej niż 18 miesięcy w ciągu 36 miesięcy Pracownik tymczasowy wykonuje na rzecz danego pracodawcy zadania: - o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym, - których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, - których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
Komentarze (1)

Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

dodaj komentarz› pokaż według najstarszych
~ Pracownik41
ponad rok temu 1
Zaniżony ZUS i brak składek chorobowych brak urlopu W Polsce mamy taki bałagan na rynku umów o pracę - zlecenie - dzieło i nie można zrobić jednego standardu umów o pracę ? Pracodawca płaci nie pełne składkami ZUS a skoro pracuję już tam kilka lat to dlaczego nie jest to umowa o pracę na stałe tylko jakieś zlecenie co pół roku nowa umowa i nie mam prawa do urlopu. Pracodawca nie chce nam płacić składek chorobowych i tłumaczy to tym iż na umowach mamy napisane że pracujemy w nie pełnym wymiarze godzin na umowa zlecenie i nasz zarobek jest poniżej minimalnej krajowej. Dla mnie oznacza to że kiedy zachoruję to zostaję bez pieniędzy a co jeśli ulegnę wypadkowi na drodze bo jestem także kierowcą i na dłużej nie będę mógł pracować ? Składki ZUS są tym samym też zaniżone i nie mam możliwości uskładać sobie na emeryturę. Jak to się ma do kodeksu pracy ? Czy jest jeszcze jakieś prawo pracy w tym kraju? Jedni mają za duże przywileje, wcześniejsze emerytury a inni chociaż ciężko pracują
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji